Veel gestelde vragen Amstelveenpas
Hieronder leest u de meest gestelde vragen en antwoorden over de Amstelveenpas.
Algemeen
Met de Amstelveenpas krijgt u korting bij winkels, attracties, culturele uitjes en sportclubs. De pas is bedoeld voor inwoners uit Amstelveen met een laag inkomen en weinig vermogen.
Hier kunt u zien welke voorwaarden gelden en leest u hoe u een aanvraag kunt doen.
Na een compleet ingediende aanvraag ontvangt u binnen acht weken bericht.
In de brief die u van de gemeente heeft ontvangen staat tot wanneer uw pas geldig is.
Vergoeding Dierenartskosten
Als hoofdbewoner kunt de regeling aanvragen via www.amstelveen.nl/amstelveenpas in het pashoudersportaal, zie “Aanvraag Dierenartskostenvergoeding”. Voor het invullen van het aan-vraagformulier heeft u een geldig e-mailadres nodig. Na het verzenden van de aanvraag is de regeling direct gekoppeld aan uw Amstelveenpas en kunt u ervan gebruikmaken bij de deelne-mende dierenklinieken.
Op de brief die u heeft ontvangen staat het pasnummer van de hoofdbewoner. Komt dat over-een met het pasnummer op uw Amstelveenpas, dan bent u de hoofdbewoner.
De vergoeding voor de dierenarts in de regeling is persoonlijk. U kunt alleen voor uw eigen huisdier gebruik maken van deze regeling. De dierenarts moet kunnen controleren of u de ei-genaar van het dier bent en of u een geldige Amstelveenpas heeft. Laat uw Amstelveenpas tij-dig verlengen wanneer de geldigheidsdatum in zicht komt.
De dierenkliniek scant uw Amstelveenpas en ziet het (nog) beschikbare budget op uw pas. Als dat toereikend is, rekent u de kosten van de dierenarts af met uw Amstelveenpas tot een maximum van €300. Zijn de kosten lager dan blijft het resterende bedrag op de kaart staan voor een volgend consult of behandeling. Zijn de kosten hoger dan €300? Dan betaalt u het verschil zelf bij.
Als u inlogt in het pashoudersportaal kunt u de betalingen zien die bij de dierenkliniek met uw Amstelveenpas zijn gemaakt. U kunt maximaal €300 in 2025 besteden. Indien het totale budget van gemeentelijke dierenartskostenregeling op is, krijgen alle pashouders daar tijdig een melding van via het pashoudersportaal op https://amstelveenpas.nl/mijn-amstelveenpas/inloggen/
U mag in 2025 gebruikmaken van de regeling tot uw maximum tegoed van €300 bereikt heeft en zolang het budget van de gemeente voor deze regeling toereikend is. De dierenarts be-spreekt de nodige behandeling van het dier met u. Dit kan één behandeling zijn, of meerdere behandelingen.
Ja, zolang het uw eigen huisdieren zijn en zolang het maximumbedrag (€300 in 2025) niet bereikt is.
Behandelingen voor vogels worden in sommige gevallen vergoed. De meeste aangesloten dierenklinieken zijn niet gespecialiseerd in vogelzorg. Er is één kliniek waar behandeling van vogels mogelijk is, afhankelijk van de benodigde zorg. Tijdens het telefonische intakegesprek wordt bekeken of jouw vogel daar terecht kan en of de behandeling voor vergoeding in aanmerking komt. Neem voor de behandeling van vogels contact op met Dierenkliniek Amstelveen via telefoonnummer 020 645 3522.
Nee, alleen de hoofdbewoner van een woonadres kan gebruikmaken van deze regeling voor een huisdier waarvan hij/zij eigenaar is. Het pasnummer op de brief dient overeen te komen met het nummer op de Amstelveenpas.
Ja, dat mag. Het gezinslid kan met de Amstelveenpas van de hoofdbewoner bij de dierenkliniek gebruikmaken van de vergoeding. Hij of zij moet dan wel zijn/haar eigen ID én (een kopie van) de ID van de hoofdbewoner meenemen naar de afspraak plus de Amstelveenpas van de hoofd-bewoner.
In veel gemeenten zitten de dierenasiels vol met katten. Vaak is de eigenaar onbekend. Dieren-ambulances en asielen krijgen dagelijks te maken met katten zonder chip, of katten waarvan de chip niet goed geregistreerd is. Slechts een klein deel van deze katten komt weer terug bij hun baasje. We willen zwerfkatten zo veel mogelijk voorkomen, ook omdat dat dierenleed tegengaat. Een zwerfkat mist de verzorging van z’n eigenaar. Het chippen van honden is sowieso voor alle Amstelveense eigenaars van een hond sinds 2013 wettelijk verplicht. Daarom hebben we als voorwaarde in de regeling het chippen van katten én honden opgenomen.
Een chip is verplicht voor deze regeling bij een kat. Chippen van een hond is al wettelijk verplicht sinds 2013. Het chippen wordt vanuit de regeling voor 100% vergoed voor honden en katten zolang dit past binnen de maximumvergoeding van €300 in 2025 per Amstelveenpas. De dierenarts zal de chip plaatsen en het dier registreren als dit nog niet is gedaan. Registratie is hierbij belangrijk, want daarmee kunnen we de dieren weer terug naar hun eigenaar brengen als ze gaan zwerven.
Medisch noodzakelijk betekent een noodzakelijke behandeling om een ziek dier weer beter te kunnen maken. De dierenarts bepaalt welke behandeling noodzakelijk is.
Nee, daar is de regeling niet voor bedoeld. De regeling vergoed medisch noodzakelijke behandelingen; het chippen van honden en katten; vaccinaties en sterilisatie/castratie van katten.
Ja, dit wordt ook vergoed.
Ja, dit wordt ook vergoed. U kunt per consult één kuur vergoed krijgen voor ontwormen en ontvlooien.
Nee, dieet- en speciale voeding worden niet vergoed. U kunt met uw Amstelveenpas ook te-recht bij de Dierenvoedselbank. Kijk op www.amstelveenpas.nl/aanbod voor meer informatie.
Bij chronische ziekte van huisdieren worden de medicijnen en/of behandelingen vergoed tot het maximum van €300 is bereikt in 2025.
Ja, de kosten van een bezoek of verdere behandeling worden vergoed zolang deze passen binnen het maximumbedrag van €300 in 2025.
Als u nog andere vragen heeft over deze regeling, kunt u contact opnemen met gemeente Amstelveen op 020-540 49 11 en vragen naar het Sociaal Loket.
GRATIS museumkaart, zwemabonnement of bibliotheekpas
De aanvraagperiode is op 1 januari 2025 geëindigd, u kunt op dit moment geen product aanvragen.
Voor het zwemabonnement gelden de volgende voorwaarden:
- De 25-badenkaart banenzwemmen is persoonlijk en kan niet aan anderen worden overgedragen. Indien dit toch gebeurt, behoudt zwembad De Meerkamp het recht om de kaart in te trekken zonder recht op restitutie;
- De 25 badenkaart banenzwemmen is geldig voor één jaar en uitsluitend voor banenzwemmen;
- De houder van de Amstelveenpas moet in het bezit zijn van een geldig Nederlands zwemdiploma of voldoende zwemveilig zijn;
- Indien blijkt dat de houder van de Amstelveenpas geen zwemdiploma heeft en/of niet voldoende zwemveilig is, behoudt zwembad De Meerkamp het recht om de verkoop van de 25-badenkaart banenzwemmen te weigeren en/of de kaart in te nemen zonder recht op restitutie;
- Bij aanschaf van een 25-banenkaart banenzwemmen verklaart de houder van de Amstelveenpas dat hij/zij een geldig zwemdiploma heeft of voldoende zwemveilig is en akkoord gaat met de algemene voorwaarden en huisreglement van Zwembad De Meerkamp.
Voor het bibliotheekabonnement gelden de volgende voorwaarden:
- Voor inschrijving is een geldig legitimatiebewijs verplicht;
- Het abonnement is 1 jaar geldig, na afloop van de looptijd wordt het abonnement stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd;
- Het abonnement mag na de looptijd opgezegd worden, met een opzegtermijn van 1 maand;
- Het abonnement is strikt persoonlijk en mag niet aan anderen worden overgedragen;
- Eventuele kosten vanwege o.a. verlies of te laat inleveren van geleend materiaal worden niet vergoed door de gemeente;
- De bibliotheek mag het abonnement met onmiddellijke ingang opzeggen of blokkeren als de abonnee zich niet houdt aan de algemene voorwaarden van de Bibliotheek. Er is in dat geval geen recht op restitutie;
Voor de Museumkaart gelden de volgende voorwaarden:
- Met de code kun je gratis een Museumkaart bestellen op de website www.museumkaart.nl;
- Na ontvangst van de code, moet je deze binnen 2 jaar gebruiken om een Museumkaart te bestellen. Na 2 jaar vervalt de code en kun je deze niet meer gebruiken;
- Om een Museumkaart te bestellen heb je een goed herkenbare digitale foto nodig;
- De code is eenmalig te gebruiken. Wanneer je de Museumkaart besteld hebt, dan kan de bestelling niet geannuleerd worden;
- De Museumkaart is 1 jaar geldig, de looptijd begint direct na de bestelling;
Een product is één jaar geldig vanaf het moment dat u het product ontvangt.
Bel met Loyaltygroup via telefoonnummer (0320) 411 356 voor andere vragen.
Aanmelden
U kunt de pas meteen gebruiken bij de winkels en organisaties die bij de Amstelveenpas aangesloten zijn. Op de pagina Aanbod ziet u waar u de pas kunt gebruiken. De gemeente organiseert soms ook tijdelijke acties voor gratis activiteiten met de Amstelveenpas, waar u per post bericht van krijgt. U kunt de pas ook koppelen aan uw online account. Dit doet u als volgt: • Meld de pas eenmalig online aan op de pagina aanmelden. • Om de pas te activeren heeft u de laatste zes cijfers van uw kaartnummer nodig en de activatiecode. De cijfers staan op uw pas en de activatiecode krijgt u apart per post toegestuurd. • Na het aanmelden kunt u inloggen. U kunt dan uw gegevens inzien, uw gegevens wijzigen en uw wachtwoord wijzigen. Ook krijgt u per e-mail bericht over nieuwe aanbiedingen en tijdelijke acties. Het aanmelden van uw pas is niet verplicht.
Nee, het aanmelden van uw Amstelveenpas is niet verplicht. Als u op de hoogte wilt blijven van de meest actuele aanbiedingen, raden wij u aan om uw pas aan te melden.
Als het niet lukt om uw Amstelveenpas aan te melden, kunt u bellen met de Loyaltygroup via telefoonnummer (032) 041 13 56.
Als u geen computer heeft of een eigen e-mailadres, dan kunt u contact opnemen met het Amstelveenloket via het telefoonnummer (020) 540 49 11.
Amstelveenpas niet ontvangen of kwijt
Heeft u een bericht ontvangen van de gemeente Amstelveen dat uw aanvraag is goedgekeurd? U ontvangt dan binnen twee weken uw nieuwe Amstelveenpas. Let op: als u al een Amstelveenpas hebt, ontvangt u geen nieuwe pas. Uw bestaande pas wordt dan binnen 10 werkdagen opnieuw geactiveerd. Wacht u al langer dan twee weken? Neem dan contact op met het Amstelveenloket per e-mail via amstelveenloket@amstelveen.nl of door te bellen naar (020) 540 49 11.
Als uw pas is gestolen of als u deze bent kwijt geraakt, kunt u contact opnemen met de LoyaltyGroup. Dit kan per e-mail via info@loyaltygroup.nl of door te bellen naar 0320411356. De kosten voor het opsturen van een nieuwe pas bedragen € 5,-.
Overige vragen
Nee, uw Amstelveenpas is persoonsgebonden. Aanbieders kunnen controleren of de pas wordt gebruikt door de pashouder zelf.
U kunt onbeperkt gebruik maken van aanbiedingen, tenzij anders vermeld.
Nee, u krijgt geen korting op uw legitimatiebewijs.
Kijk op de pagina Amstelveenpas van de gemeente Amstelveen of neem contact op met de gemeente voor verdere vragen per telefoon (020) 540 49 11 of per e-mail gemeente@amstelveen.nl. Voor meer informatie zie de pagina contact en openingstijden op de website van de gemeente Amstelveen.
Openingstijden
- Maandag 8.30 tot 15.30 uur
- Dinsdag 8.30 tot 15.30 uur
- Woensdag 8.30 tot 15.30 uur
- Donderdag 8.30 tot 16.30 uur
- Vrijdag 8.30 tot 12.30 uur
Adres
Laan Nieuwer Amstel 1
1182 JR Amstelveen
Telefoon
020 540 49 11